Seznam vybraných děl na předmet FILPR 2012
- Martin Chudík – Filozofie živé přírody
- Tomáš Doležal – Filozofie živé přírody
- Kubo Tomanec – Michálek: Corpus organicum
- Pavlína Raková – Michálek: Corpus organicum
- Roman Suda – Úvod do neživej prírody
- Kateřina Tázlarová – Ohrozená kultúra
- Jíří Matúš – Ohrožená kultura
- Karel Krátky – Sheldrake: Tao přírody
- Monika Formánková – Fyzika a filozofie
- Karel Krátký – Dejiny přírody
- David Mikušek – Šmajs: Drama evoluce
- Štepán Byrtus – Neubauer: O přírode a přirozenosti věcí
- Marek Polák – Lovelock: Gaia
- Ján Smolka – Lovelock: Gaia
Zelená barva - 1. prezentace -17/12 2012
Červená barva - 2. prezentace 18/12 2012
Žlutá barva - 3. prezentace 19/12 2012
________________________________________________________________________________________________________________
Filozofie v přírodě - FILPR
Každý účastník kurzu KPZP5, který hodlá zároveň uzavřít předmět FILPR, si vybere jednu publikaci z přiloženého seznamu. Samozřejmě je možné nejdříve si seznam vytisknout a zajít třeba do Zbrojnice či VKOL, podívat se na více titulů, prolistovat jimi a ten nejvhodnější (s ohledem na naturel čtenáře) si zamluvit.
Na základě tohoto materiálu se pokusíme spolu s týmem připravujícím kurz shromáždit jednotlivé položky tak, aby spolu alespoň trochu korespondovaly (tři skupiny, pro každý večer jedna) a pokud možno zapadaly i do dramaturgie kurzu.
Četba a poznámky z ní
Pozor, ne vždy jsou to formulace esejistického rázu a zhusta vyžadují plné ponoření se do tématu. Nejde jenom o klouzání očima po potištěných řádkách, ale o pokud možno plné porozumění idejím zprostředkovaných větami v knize. Bude to vyžadovat poměrně dost koncentrace a soustředění, vyčlenění potřebného času a nezbytné vůle a ochoty ponořit se do přemýšlení. Možná také dohledávání v jiných zdrojích apod. Doufám však, že čtenář alespoň občas zažije i určitou intelektuální slast při konfrontaci se zajímavým názorem, objevnou myšlenkou či krásnou formulací. Poznámky mohou být neseny do hor, aby si byl čtenář pevnější v kramflecích při předávání všeho podstatného, načerpaného z četby. Předpokládám, že večery (či alespoň jejich části) u ohně budeme trávit v plodné diskusi rozvířené nejdříve komentářem, resp. referátem o přečtené literatuře. Čtenář se tak mění v referujícího. Očekávám, že z tohoto stručného
referátu si každý přítomný bude moci odnést určité poučení, proto by předávané informace neměly opominout:
a. Obsah, tj. strukturu knihy, její témata, způsob zpracování, základní myšlenky a autorovy názory
b. Hodnocení, tj. postoj referujícího k přečtenému dílu, souhlas či nesouhlas, doklad zajímavosti či nudnosti, přenesení pokud možno i atmosféry z četby („jak se mi to četlo a co to se mnou dělalo“), nejenom věcných informací
c. Podněty k diskusi, tj. možnost každého přítomného posluchače zapojit se po přednášce do debaty svým názorem, možnou konfrontací postojů a sdílením životních zkušeností; referující by měl být schopen na základě četby (příp. získání dalších doprovodných informací) tuto diskusi vést a řídit, usměrňovat a facilitovat
Vycházím tedy z premisy, že každý zájemce o ukončení předmětu FILPR bude mít podrobně přečtenou a promyšlenou jednu knihu a zapojí se do diskusí a úvah nad impulsy ze zhruba desítky dalších.